Buvau sau prisižadėjęs šiame
tinklaraštyje rašyti pozityvius ir šviesius dalykus, kas implikuoja nerašyti
nieko apie „Monopoly“, „Gyvatės ir kopėčios“ bei panašius stalo žaidimus. Tačiau
patys suprantate, kaip smagu kartais nusižengti visokiems principams. O
nusižengti jiems paskatino ne taip seniai įvykusi kūrybinė diskusija (a.k.a.
„brainstormas“ ar „minčių lietus“), kurios metu ne pirmą kartą nuskambėjo idėja
kaip komunikacijos priemonę pasitelkti stalo žaidimus. Ir ne pirmą kartą
išgirdau kolegų pastabą: „Tai ką, kursime dar vieną „Monopolį“?...
Tiesą sakant, nesistebiu, kad
daugeliui žmonių stalo žaidimai pirmiausiai siejasi būtent su šiuo pavadinimu. Nuo
pasirodymo 1935 m. šį keliomis dešimtimis
kalbų (įskaitant lietuvių) daugiau kaip 80 valstybių
išleistą žaidimą, skaičiuojama, yra žaidę apie pusę milijardo planetos
gyventojų. Netgi mano paties lentynose dulka bent dvi „Monopolio“ versijos –
tiesa, abi priklydusios iš po kažkieno kraustynų be pageidavimo jas
susigrąžinti. Ir, prisipažinsiu, paskutinįsyk žaidžiau „Monopolį“ ne taip jau ir
seniai – praėjusių metų vasarą, su krikštasūniu. Tiesa, kai parodžiau jam
keletą kitų stalo žaidimų, prie „Monopolio“ taip ir nebegrįžome.
Kalbant apie populiarumą - šitą versiją pamatęs, prisėdau. Iliustracija iš www.metallica.com |
Ir nesiruošiu. Nes nepaisant visų
mano minėtų aplinkybių, nepaisant stulbinamo populiarumo ir prieinamumo (jei ką,
nueikite į bet kurio prekybos centro žaislų skyrių), visiškai pritariu
nuomonei, kurios laikosi ir stalo žaidimų portalas „BoardGameGeek“. Jo lankytojai
ir apžvalgininkai „Monopolį“ laiko vienu blogiausių visų laikų žaidimų.
Nesu ekonomistas, todėl
nesileisiu į gilesnius svarstymus apie paties žaidimo koncepciją,
komunikuojamas žinias ir jų prieštaravimus rinkos ekonomikos dėsniams. Geras ir
išsamus straipsnis apie tai, kodėl „Monopolis“ yra niekam tikusi finansinio išprusimo
ugdymo priemonė yra „Investopedijoje“.
Kita vertus, stalo žaidimas, kuris dažniausiai yra supaprastintas tariamos ar
tikros veiklos modelis, ir neturėtų kelti sau tikslo detaliai ir išsamiai
atspindėti tikrovę, kurią sudaro labai daug kintamųjų, tokių kaip mokesčių
sistema ir verslą reguliuojantys įstatymai, paklausa ir pasiūla, darbo jėgos
kaštai, šalies ar regiono verslo kultūra, visuomenės nuostatos verslo atžvilgiu
ir t.t. ir pan.
Šiuo požiūriu netgi užstočiau „Monopolio“
autorius, žaidimu pateikiančius šiek tiek iškreiptą požiūrį į kapitalizmą. Juk
pasakojama, kad „Monopolis“ ir nebuvo sumanytas kaip priemonė išmokyti žmones
investuoti. Priešingai, jis esą buvo sukurtas siekiant atskleisti kapitalizmo
blogybes: „Monopolio“ pirmtako „The Landlord‘s Game“ autorė Lizzie Maggie
norėjo parodyti, kokie parazitai yra žemės savininkai ir kaip reikia su jais
kovoti (vyresnės kartos skaitytojams tai tikrai kažkur girdėta, ar ne?). Todėl
ironija, sarkazmas o kartais – nelogiškumai šiame žaidime visiškai suprantami.
Labai neblogas straipsnis apie žaidimo istoriją yra čia.
Mano nuomone, svarbiausia ne tai,
kad žaidimas mažai ką teišmoko apie verslą ir investavimą, turtą ir jo valdymą.
Didžiausia šio žaidimo yda ta, kad jis apskritai mažai ko teišmoko, ir
pagrindinė to priežastis – linijinė žaidimo mechanika, paremta „ridenu kauliuką
ir einu“ principu. Pagrindinis šio žaidimo veiksnys yra sėkmė. Jei gerai iškris
kauliukai aš pirmas atsistosiu ant neįsigytos nuosavybės laukelio ir ją
nusipirksiu. Jei man dar labiau pasiseks, įsigysiu visas tos rūšies nuosavybės
korteles ir galėsiu pradėti ten statyti namus ir viešbučius. Jei man nepasiseks
– atsistosiu ant laukelio, kuriame stovi kitam žaidėjui priklausantis
viešbutis, ir mano žaidimas baigsis. Oi, luktelėkite – kai pagalvoji, čia ne tokia
jau didelė nesėkmė...
Taigi žaidėjai ir jų sprendimai
turi labai mažai pasirinkimų ir įtakos procesui. Galima spręsti, pirkti ar ne
nuosavybę, ant kurios laukelio atsistojai. Tiesa, nelabai čia yra ką spręsti ‒
būtinai pirkti, nes kitos progos gali nepasitaikyti, be to – tai vienintelis
būdas vėliau gauti pajamų, priversti kitus žaidėjus bankrutuoti ir taip pačiam laimėti
žaidimą. Nedidukas intarpas: internetuose yra pilna patarimų, kaip žaisti
gudriai, kad laimėtum žaidimą ir kokią „strategiją“ pasitelkti. Vienas iš
patarimų: pirkti sumaniai! Visada pirkite, rašoma
viename puslapyje, trimis atvejais: jei joks kitas žaidėjas neturi tai pačiai
grupei priklausančios nuosavybės, jei pirkdami įsigysite antrą ar trečią tos
pačios grupės nuosavybės vienetą ar jei taip užkirsite kam nors kelią įsigyti
visą nuosavybės rinkinį. Tai... iš esmės vis tiek reiškia ‒ pirkite visada!
Čia dar galima spręsti, ką
pasiūlyti konkurentui mainais už norimą nuosavybę, taip pat – priimti ar ne
atitinkamą konkurento pasiūlymą. Tačiau ir čia sprendimų vertė abejotina: dėl
tos pačios aklos sėkmės, žaidėjas, įsigijęs ir apsistatęs viešbučiais
vertingiausius laukelius, gali nesunkiai pralaimėti „Gariūnų monopolininkui“
vien dėl išridentų kauliukų, verčiančių vis grįžti į palyginti menkaverčius
laukelius.
Nesupraskite manęs klaidingai:
nesu šachmatininkas, ir tikrai mėgstu sėkmės bei netikėtumo elementą stalo
žaidimuose. Geras žaidimas tuo ir žavus, kad atsitiktinumas kartais gali
pakišti koją kruopščiai brandintiems planams ir priversti taktiką skubiai
pergalvoti iš naujo. Tačiau jei visas procesas grindžiamas sėkme, kam apskritai
gaišti valandas prie lentos? Galbūt pakaktų tiesiog visiems iš karto išridenti
po kauliuką ir taip nustatyti nugalėtoją?
Norėčiau tuo ir užbaigti savo
pamąstymus, nes užsipuldamas „Monopolį“ jaučiuosi tarsi šaipyčiausi iš
neįgalaus vaiko. Bet kritika nebūtų kritika, jeigu nepasiūlyčiau alternatyvos.
O ji labai paprasta: užsukite į bet kurią specializuotą stalo žaidimų
parduotuvę – pvz., „Rikį“ ar „Hobbyshop“. Išsirinkite bet kurį ten siūlomą žaidimą – nesvarbu, vaikams ar suaugusiems,
patyrusiems ar pradedantiesiems. Ir žinote ką – padovanosiu bet kurį žaidimą iš
savo kolekcijos, jei jūsų pasirinkimas bus blogesnis už „Monopolį“ įdomumu ar
ugdomosiomis savybėmis. Netgi penkiamečiams skirtas stalo žaidimas „Ganau ganau
aveles“ man pasirodė žymiai įdomesnis, vertingesnis ir labiau įtraukiantis nei
nesibaigiantis figūrėlės stumdymas po lentą ir beviltiškas mainymasis netikrais
pinigais.
O jei domitės būtent ekonomine
tema, galite užsimerkę besti pirštu į bet kurį ekonominių stalo žaidimų topą.
„Acquire“, „Puerto Rico“, „Power Grid“, net į topus paprastai nepatenkantis,
bet vienas mano ekonominių favoritų „Megacorps“... kviečiu tęsti sąrašą.
Тaigi, kai kitąsyk
kalbėsimės apie stalo žaidimus, žodžio iš „M“ raidės prašau man girdint
neminėti.
Laba diena,
AtsakytiPanaikintiMano vardas Andrėja, esu nepriklausoma specialistė, dirbanti žiniasklaidos planavimo agentūroje Promo-Logic. Ieškau kokybiškų tinklapių, kuriuose galėtumėm paviešinti mūsų klientų straipsnius.
Norėčiau Jums pasiūlyti fiksuotą mokestį už mūsų kliento pageidaujamo straipsnio parašymą ir paviešinimą jūsų tinklapyje http://kauliukai.blogspot.com/
Jei šis pasiūlymas jus domina, mielai suteiksiu daugiau detalių. Taip pat, jeigu Jums priklauso daugiau tinklapių, prašyčiau atsiųsti jų URL, kad galėčiau juos taip pat peržiūrėti dėl tinkamumo mūsų klientų straipsnių viešinimui.
Laukiu Jūsų nuomonės apie pasiūlymą el. pašto adresu andreja.petrulyte (eta) gmail.com
Dėkoju už pasiūlymą. Ateityje komentarus, kurie neturi nieko bendra su blogo įrašu, trinsiu kaipmat. Šįsyk palieku dėl bendros tvarkos.
AtsakytiPanaikintiTokiais ir kitokiais klausimais su manimi galima susisiekti ir kitais būdais.