Ką tik praėjęs Helovinas, žinios apie netrukus pasirodysiantį Andriaus Tapino lietuviško steam punk romano „Vilko valanda“ tęsinį ir neseniai paštu atvykęs kolekcijos papildymas... na, gerai, visų pirma – atvykęs kolekcijos papildymas, skatina pakviesti tolesnei ir gilesnei pažinčiai su miniatiūrų žaidimu „Malifaux“.
Antrasis leidimas
Atradęs (ir labai pamėgęs) šį
žaidimą prieš porą metų pastaruoju metu vėl grįžtu prie jo. Visų pirma todėl,
kad praėjusiais metais „Malifaux“ kūrėjai, kompanija „Wyrd Games“ žaidimą iš
esmės atnaujino, peržiūrėdama ir patobulindama taisykles bei išleisdama antrąją
jų versiją.
Reikia pastebėti, kad karinių
miniatiūrų žaidimų entuziastai į tokius atnaujinimus reaguoja įvairiai. Mat kai
kurios bendrovės taisykles perleidžia ne todėl, kad joms būtini pakeitimai, bet
visų pirma stengdamosi didinti pardavimus. Kita vertus, dalis žaidėjų tiesiog
prisiriša prie mėgstamos taisyklių sistemos ir skeptiškai žiūri į bet kokius
didesnius pataisymus.
Tačiau dalis žaidimų
patobulinimams tiesiog natūraliai pribręsta: žaidimo visatai pildantis ir
plečiantis naujais daliniais bei taisyklėmis, jas tiesiog būtina peržiūrėti ir
iš naujo subalansuoti. Kai kas tiesiog ima nebeveikti. Kai kurie daliniai tampa
pernelyg stiprūs. Kai kas tampa pernelyg sudėtinga naujiems žaidėjams. Tai
įvertino ir „Malifaux“ kūrėjai, tad antrasis taisyklių leidimas buvo lauktas ir
neišvengiamas sprendimas.
Žaidimo eiga
Ruošiame savo kolekciją antrajam taisyklių leidimui - teko įsigyti šiek tiek kortelių su atnaujintomis modelių charakteristikomis. Na, tuo pačiu - ir naujų modelių :) |
„Malifaux“ yra skirmish (nedidelių mūšių) tipo karinis žaidimas
– vadinasi, kiekviena besigrumianti pusė lentoje išdėsto kelis – keliolika (ne
dešimtis ar šimtus) modelių, vaizduojančių kovotojus. Žaidimo partija gali
trukti nuo valandos (itin nedidelis mūšis) iki trijų ar ilgiau (jei besigrumiančios
pusės skaitlingesnės). Prieš kiekvieną partiją žaidėjai susitaria, kokio dydžio
ir trukmės kovą jie nori sužaisti, ir nustato armijos dydį taškais. Šiuo
požiūriu „Malifaux“ niekuo nesiskiria nuo daugumos kitų miniatiūrų žaidimų:
kiekvienas dalinys (kovotojas) įkainotas taškais (žaidime vadinamais „sielakmeniais“
– soulstones), ir žaidėjai sprendžia,
ar į savo gaują įtraukti daugiau, bet palyginti silpnesnių ir pigesnių
kovotojų, ar mažiau, bet galingesnių. Skirtingai nei pirmojoje taisyklių
versijoje, dabar už sielakmenius galima įsigyti ir patobulinimus savo
kovotojams, juos papildomai sustiprinant ir paruošiant kovai su konkrečiu
priešu ar laukiančiai misijai.
Samdinių gauja ruošiasi kovai Malifaux miesto gatvėje. Šių kelių modelių visiškai pakanka visaverčiam ir įdomiam mūšiui |
Paruošę mūšio lauką, žaidėjai
burtais (traukdami kortas) pasirenka pagrindinę žaidimo misiją (vad.
„strategiją“), už kurios vykdymą skiriami pergalės taškai. Žaidėjai taip pat
gali pasirinkti smulkesnes užduotis (vad. „schemas“), kurių įvykdymas leidžia
pelnyti papildomų taškų.
Sužinoję strategiją ir schemas,
žaidėjai suformuoja savo gaują, išleisdami sutartą kiekį taškų („sielakmenių“)
gaujos nariams samdyti. Žinodami laukiančias užduotis, žaidėjai gali rinkti
labiausiai joms tinkamus atlikti modelius. Pvz., jei užduotis reikalauja užimti
tam tikrus mūšio lauko taškus, verta pagalvoti apie judresnius karius. O jei
reikia naikinti priešą... Iš esmės, tinkamas kariuomenės suformavimas
konkrečioms užduotims atlikti gali turėti didelės įtakos viso mūšio rezultatui.
Išdėlioję pajėgas ant stalo, žaidėjai
paeiliui atlieka veiksmus savo miniatiūromis. Vienam žaidėjui aktyvavus savo
modelį, tą patį daro kitas, kol paeinama visomis mūšio lauke esančiomis
miniatiūromis. Konfliktinės situacijos – kautynės, kerėjimas, kiti veiksmai,
kurie gali pakenkti priešininkui, sprendžiamos verčiant specialias žaidimo
kortas, prie rezultato pridedant atitinkamas veiksmą atliekančio modelio
charakteristikas (taškais išreikštas gebėjimas kautis artimoje kovoje, šaudyti
ar gintis) ir palyginant sumą su priešininko rezultatu. Jei žaidėjui nepatinka
iškritusi korta, jis gali „sukčiauti“ ir sukeisti ją su rankoje turima korta,
taip pagerindamas savo rezultatą. Žinoma, kortos rankoje vėl bus papildytos tik
kitam ėjimui prasidedant, taigi visuomet verta pagalvoti, ar didelės vertės
kortą sužaisti dabar, ar pasilikti ją vėlesniam laikui, kai gali tekti gintis
ir bandyti išsaugoti vertingo kario gyvybę...
Samdiniams šiandien tenka kietas kąsnelis - steampunkinių robotų ir jiems vadovaujančio inžinieriaus genijaus gauja |
Žaidime vietoje kauliukų naudojama speciali 54 kortų malka - po vieną tokią kiekvienam žaidėjui. |
Privalumai
Taisyklės. Lyginant su daugeliu kitų miniatiūrų žaidimų, „Malifaux“
pasižymi gana glaustomis paprastomis taisyklėmis. Jos telpa į nedidelę knygelę,
apie pusę jos užima net ne taisyklės, o strategijų ir schemų aprašymas. Kitaip
nei pirmojoje žaidimo versijoje, antrajame „Malifaux“ leidime atsiranda
galimybė matuoti atstumus tarp modelių kada nori ir kiek nori. Tai ne tik
palengvina žaidimo procesą bet ir padeda išvengti nuobodžių ginčų tarp žaidėjų
dėl kelių milimetrų, skiriančių miniatiūras vieną nuo kitos.
Kortelės. Kiekvienas modelis – žaidime veikiantis kovotojas, magas
ir pan. – turi kortelę, kurioje nurodytos visos modelio savybės ir
charakteristikos. Naudojamų modelių korteles galima atsirinkti ir prireikus
patogiai pasitikrinti, užuot varčius armijos knygą, kaip daugelyje kitų
miniatiūrų žaidimų. Lyginant su pirmuoju „Malifaux“ leidimu, antrosios
taisyklių versijos kortelėse liko gerokai mažiau teksto, aprašymai tapo
paprastesni, aiškesnis ir glaustesni. Žaidėjams, pradėjusiems kolekcionuoti
„Malifaux“ miniatiūras dar tebegaliojant pirmajai versijai, pakanka įsigyti
atskirai leidžiamas atnaujintas modelių korteles.
Modelių aktyvavimo tvarka. Kaip minėjau, žaidėjai ėjimo metu
modelius aktyvuoja pakaitomis, vienas po kito. Vadinasi, čia nereikia
nuobodžiauti laukiant, kol priešininkas užbaigs visus savo veiksmus su visa
savo armija, o tada, jei išgyvensite, galėsite atsakyti. Būtent tai mane
labiausiai erzina daugelyje stambesnių mūšių žaidimų, tokių kaip „Warmachine“,
„Flames of War“ ar „Warhammer“.
Antrojo leidimo kortelės - viskas, ką reikia žinoti apie naudojamą modelį, dabar telpa vienoje kortelėje. |
Resursų valdymas. Norint laimėti „Malifaux“ partiją, svarbu
tinkamai išnaudoti kelis resursus: pačius modelius (sprendžiant, ką ir kuriuo
metu geriausia aktyvuoti), kortas (kada verta „sukčiauti“, o kada ne) bei
sielakmenius. Taip, atliekami taškai taip pat naudojami žaidime. Kai kurie
galingi modeliai gali vartoti sielakmenius, kad pakeistų ar papildytų atverstų
kortų rezultatą, tačiau šis išteklius taip pat ne begalinis. Taigi svarbūs
sprendimai, susiję su išteklių valdymu, laukia kiekvieno ėjimo metu.
Modelių patobulinimai. Kaip minėjau, antrojoje versijoje atsiranda
galimybė šiek tiek patobulinti modelius ir, primokėjus vieną kitą sielakmenį,
labiau pritaikyti juos laukiančioms užduotims ar priešininkui įveikti.
Modeliai ir apipavidalinimas. Čia, aišku, skonio reikalas, bet
miniatiūros ir buvo pirmoji priežastis, paskatinusi išbandyti „Malifaux“.
Anksčiau gaminę metalinius modelius, kūrėjai neseniai pasekė vis labiau
pastebima tendencija ir perėjo prie plastiko. Vienas iš naujesnių plastikinių
modelių kaip tik neseniai mane pasiekė, ir jo kokybe bei detalumu esu
patenkintas nė kiek nemažiau nei senesnių, metalinių modelių.
Viena iš naujųjų plastikinių miniatiūrų - likau pa- tenkintas tiek detalumu, tiek pagaminimo kokybe |
Trūkumai
Sudėtingumas. Minėjau, kad „Malifaux“ taisyklės yra palyginti
paprastos. Pagrindinę žaidimo mechaniką nesudėtinga įsisavinti, tačiau aprėpti
visoms „Malifaux“ galimybėms paprastai prireikia nemažai laiko. Dalykas tas,
kad šiame žaidime labai svarbi sinergija tarp modelių (maždaug, jei figūrėlė A
padarys X, tai figūrėlė B galės padaryti Y, o tada figūrėlė C iš to gaus Z...).
Žinoti, kas, su kuo, kaip veikia, čia labai svarbu. Vėlgi, antrajame taisyklių
leidime patobulinus taisykles ir supaprastinus modelių korteles dabar visa tai
tapo gerokai lengviau padaryti.
Pasirinkimas. Iš pradedančiųjų ar šiaip miniatiūrų žaidimais
besidominčiu žmonių dažnai išgirstu klausimą – kaip išsirinkti armiją, su kuria
būtų smagu žaisti ir ją kolekcionuoti? Su „Malifaux“ šis iššūkis tampa dar
rimtesnis: čia kovojančios pusės ne tik pasiskirsčiusios į septynias skirtingas
frakcijas. Kiekvienos gaujos epicentre yra lyderis – galingas karys ar
kerėtojas, vadinamas meistru, - ir netgi tai pačiai frakcijai priklausančių
meistrų kovos (žaidimo) stilius bei pavaldiniai (modeliai, kurie efektyviausiai
veikia su pasirinktu meistru) gerokai skiriasi.
Su visais susipažinti ir juos
išbandyti ‒ jei gerai skaičiuoju, dauguma frakcijų šiuo metu turi maždaug po
penkis meistrus, ‒ gali būti rimtas iššūkis net ir patyrusiam žaidėjui, o juo
labiau – naujokui. Bet aš turiu paprastą patarimą: rinkitės tą gaują, kurios
išvaizda ir/ar legenda jums arčiausiai širdies. Jei žaidimas geras (o
„Malifaux“ toks ir yra), 99 atvejais iš 100 jums patiks ir žaisti
už tą gaują.
Balansas. Tai buvo, ko gero, didžiausias pirmosios „Malifaux“
versijos trūkumas ir pagrindinė priežastis, paskatinusi atnaujinti žaidimo
taisykles. Vieni meistrai tarsi buvo sukurti kitų meistrų valdomoms gaujoms
medžioti, ir susidūręs su tokiu „antiherojumi“ dažnai pasijusdavai bejėgis, kad
ir ką darytumei. Be to, kūrėjams vis leidžiant taisyklių atnaujinimus ir naujus
dalinius, daugelis pastarųjų būdavo žymiai stipresni nei seniau pasirodę
kovotojai. Šiuo metu dar per mažai partijų sužaidžiau pagal antrojo leidimo
taisykles, kad galėčiau tvirtai pareikšti, jog šis trūkumas sėkmingai
pašalintas. Bet labai tikiuosi, kad taip ir yra.
Apibendrinimas
„Malifaux“ yra puikus miniatiūrų
žaidimas. Ne tik dėl steam punk ir horror temos, įspūdingų modelių ar
įdomių taisyklių. Jis labai dinamiškas ir vaizdingas, kiekviename mūšyje
žaidėjai jaučiasi tarsi dalyvautų kurdami kvapą gniaužiantį veiksmo filmą.
Strategijos ir schemos jam suteikia ypatingą atspalvį: čia nepakanka vien
daužyti priešininką. Kad pasiektum pergalę būtina susitelkti į tikslus ir
priimti tinkamus taktinius sprendimus.
Drąsiai rekomenduoju „Malifaux“
tiek patyrusiems žaidėjams, tiek ir tiems, kurie dar tik pradeda pažintį su
miniatiūromis. Turint omenyje, kad su savo kolegomis entuziastais dar taip pat
neseniai ėmėme gilintis į antrojo leidimo taisykles ir bandysime intensyviau
grįžti prie šio žaidimo, visų šansai lygūs. Kas žino, galbūt tarp skaitančiųjų
šias eilutes yra ir būsimieji „Malifaux“ čempionai?
P.S. O atkartoti kurį nors „Vilko valandos“ epizodą ant
„Malifaux“ stalo – mano nauja idee fixe. Vilniaus
legionas („Malifaux“ Gildija) prieš Gaivintojus (arkanistai arba
resurekcionistai)? Oh, yess!
kuo jis kitoks nei kiti skirmish miniatiūrų žaidimai?
AtsakytiPanaikintiŽiūrint, su kuo lyginsi ir kas tie "kiti".
AtsakytiPanaikintiMane patį, be steampunk horror temos, įdomios istorijos (fluffo) ir modelių, "Malifaux" užkabino savo mechanika. Kortos ir sielakmeniai - resursai, kuriuos būtina valdyti. Čia geras balansas tarp atsitiktinumo (verčiam kortą, žiūrim, kas bus) ir taktinių sprendimų - nepatinka atversta korta, galiu pasikeisti į geresnę iš rankos, bet jos dar gali prireikti vėliau - ką daryt? Įdomumo prideda sinergija tarp modelių, ėjimo planavimas (ką aktyvuoti pirmiau?) įvairių kombinacijų paieškos ir bandymai. Daug veiksmo, kuriame dalyvauja visi modeliai (lyginant su, pvz., "Infinity", kur dažnai dalis armijos slepiasi apkasuose ir generuoja orderius keliems pagrindiniams smogikams). Įdomu dar ir labai skirtingas net ir tos pačios frakcijos gaujų vadų (meistrų) žaidimo stilius - jei patinka, pvz., Arkanistai, gali pasirinkti tiek kovinį meistrą (Rasputina ar Mei Feng), tiek "prikvietėją" (Ramos) ar "stiprintoją" (Marcus), tiek manipuliatorių (Colette). Kiekvienam savo :)