2013 m. spalio 1 d., antradienis

Sumaištis dangaus karalystėje: „Jerusalem“ apžvalga



Ar esate matę režisieriaus Ridlio Skoto filmą „Dangaus karalystė“ (2005 m.), kur pasakojama apie XII a. krikščionių kryžiuočių valdomą Jeruzalės miestą ir... galiausiai jo žlugimą Saladinio kariuomenei užpuolus? Stalo žaidimas „Jerusalem“ yra kaip tik apie tų laikų Šventąjį miestą. Įtakingos kilmingųjų šeimos varžosi tarpusavyje dėl įtakos ir karaliaus palankumo, stengiasi sutelkti galią įvairiuose Jeruzalės kvartaluose bei luomuose ir, žinoma, nugalėti.


Kaip jau pasakojau, žaidimą „Jerusalem“ įsigijau gana atsitiktinai, susidomėjęs dėžės viršeliu. Šiek tiek domiuosi kryžiaus žygiais, riterių ordinais, tad nutariau pabandyti  – šiaip ar taip, su šiuo laikotarpiu susijusių stalo žaidimų nėra sukurta tiek jau daug. Smagu, kad visiškai neapsirikau – mano nuomone, „Jerusalem“ yra puikus kūrinys, priversiantis pasukti galvas bei paprakaituoti net ir Viduramžių istorijai abejingus žaidėjus. Po kelių partijų šis žaidimas tapo vienu mano favoritų - ir ne tik dėl širdžiai mielos temos.


Žaidimo lenta vaizduoja kvartalais (įtakos zonomis) padalintą XII a. Jeruzalės miestą

„Jerusalem“ (2010 m., leidėjas – italų kompanija „Red Glove“, vidutinis portalo „BoardGameGeek“ reitingas – 6,91 balo) yra išteklių paskirstymo ir aukcionų žaidimas, skirtas 2-4 žaidėjams. Kiekvieną ėjimą - o žaidimas trunka penkis ėjimus, - žaidėjai varžosi dėl įtakos, išdėliodami savo pavaldinius (juos vaizduoja žaidėjo pasirinktos spalvos mediniai kubeliai) žaidimo lentoje. Pastaroji suskirstyta į laukus, vaizduojančius įvairius Jeruzalės miesto kvartalus arba, jei norite, įtakos zonas: karaliaus rūmus, turgų, riterių tamplierių būstinę, Bažnyčią  ir kitas. Žaidėjas, kuris ėjimui pasibaigus, laukelyje turi daugiau pavaldinių nei jo priešininkai, gauna to kvartalo teikiamą naudą. Tai gali būti prestižo taškai, lemiantys, kas laimės žaidimą; dar daugiau pavaldinių, kuriuos galėsite išdėlioti lentoje kitu ėjimu, arba pinigai.

Pastarieji itin svarbūs kiekvieno ėjimo pradžioje, kai žaidėjai aukcione varžosi dėl pareigybių, kurias užims tą ėjimą. Pareigybė lemia eilės tvarką – kuris žaidėjas po kurio šį ėjimą atliks savo veiksmus. Be to, kuo aukštesnė pareigybė, tuo daugiau pavaldinių ji suteikia žaidėjui tą ėjimą išdėlioti lentoje. Atrodytų, kad dėl aukščiausių postų kiekvieną ėjimą verda pati įtempčiausia kova? Nebūtinai ‒ pasirodo, kartais geriau savo pavaldinius po miesto kvartalus išdėstyti ne pirmajam, o kaip tik, paskutiniam. Žinodamas, kad niekas po jo nebegalės užtvindyti kvartalo savo pavaldiniais, paskutinysis žaidėjas gali sutelkti  pastangas tuose laukuose, kur gali gauti didžiausią naudą mažiausiomis pavaldinių sąnaudomis.


Kortelės lentos viduryje - tai pareigybės, dėl kurių žaidėjai kaskart varžosi aukcione. Pareigybė lemia eilės tvarką, gaunamų išteklių skaičių, be to, kiekviena turi unikalių privalumų. 
Yra, apie ką pagalvoti, ar ne? Šiame žaidime apmąstymų tikrai netrūksta. Nors išdėlioti pavaldiniai Jeruzalės kvartaluose gali likti iki pat žaidimo pabaigos, situacija čia nuolat kinta. Vos tik įtvirtinate savo įtaką jums reikalingame kvartale, žiūrėk, kitas žaidėjas čia staiga sutelkė dar didesnes savo pavaldinių pajėgas ir paveržė iš jūsų įtakos sferą. O gal priešininkas netgi atsiuntė į kvartalą savo baroną, taip užkirsdamas kelią visiems kitiems žaidėjams šį ėjimą statyti čia savo pavaldinius... Viską staiga apversti aukštyn kojomis gali ir ypatingi įvykiai: karaliaus ar bažnyčios patriarcho pasikeitimas, prasidėjęs karas su saracėnais - paprastai šie įvykiai reiškia, kad iš vieno ar kito kvartalo teks pašalinti savo pavaldinius, ir varžytinės dėl įtakos toje miesto dalyje prasidės iš naujo...

„Jerusalem“ mechanika, o būtent savo išteklių dėstymas lentoje siekiant tinkamu laiku užimti reikiamus laukus, nėra nei nauja, nei unikali. Tačiau skirtingai nei kiti panašaus pobūdžio žaidimai, pavyzdžiui „Caylus“ ar „DungeonLords“, „Jerusalem“ yra gerokai paprastesnis. Net ir naujiems žaidėjams nesunku greitai perprasti, kokią naudą kuris laukelis teikia, ir pradėti kovą dėl dominavimo Šventajame mieste nesugaišus valandos – kitos taisyklių aiškinimuisi.

Žaidimo paprastumas nereiškia, kad jis prastas. Čia tėra trijų tipų ištekliai: pinigai, prestižas ir pavaldiniai, tačiau kiekvienas iš jų vienodai svarbus siekiant pergalės ir nėra (ar bent jau kol kas nepavyko atrasti) kokios nors vienintelės, „nepaneigiamos“ pergalės taktikos: tų pačių tikslų Jeruzalėje galima siekti įvairiais būdais. Kartais galima bandyti įsiteikti karaliui, o kartais verta sutelkti įtaką Turgaus aikštėje, Dovydo bokšte, kilmingųjų kvartale ar tamplierių komandorijoje – atėjus tinkamam metui, įtaka tiek viename, tiek kitame kvartale, gali būti labai naudinga ir praversti siekiant pergalės.

„Jerusalem“ paliko gana gerai subalansuoto ir naujiems žaidėjams „draugiško“ stalo žaidimo įspūdį. Kaip ir minėjome, čia visuomet yra apie ką pagalvoti: ar šį ėjimą verta eiti pirmesniam ir siūlyti didesnę sumą aukcione dėl pareigybių, ar kaip tik, luktelėti, kol savo pajėgas mieste išdėlios visi kiti, ir atakuoti silpniausiai ginamus kvartalus? Bet ką darys priešininkas – kokiu būdu jis ar ji siekia pergalės? Kiek priešininkams šį ėjimą liko pinigų, pavaldinių? Ir kiek jų turėčiau padėti kvartale, kad priešininkams išgaruotų noras čia su manimi varžytis dėl įtakos?

Žaidimo komponentai – kortelės, mediniai žymekliai, lenta, gana aukštos kokybės. Kiek silpniau atrodo kartoniniai ekranėliai, už kurių žaidėjai vieni nuo kitų slepia savo turimus išteklius – neatsargus mostas ranka ar skersvėjis ekranėlį galį nuversti ir visiems parodyti, kokiais resursais disponuojate. Tiesa, kai tai nutikdavo, paprastai niekas neatkreipdavo dėmesio – visi būdavo pernelyg susitelkę į padėtį lentoje ir savo veiksmų planavimą.

Prieš žaidžiant pirmą kartą rekomenduoju labai atidžiai perskaityti taisykles (jos pateikiamos anglų, italų, vokiečių, prancūzų ir ispanų kalbomis). Nors taisyklių palyginti nėra daug, jose esama svarbių niuansų ir išimčių, kurios, jeigu neatkreipsite į jas dėmesio, gali gerokai iškreipti patį žaidimą.

Tai, ko gero, ir visi mano priekaištai „Jeruzalei“. Atkreipiau dėmesį, kad jis patiko ir tiems žaidėjams, kurie nėra ypatingi Viduramžių istorijos gerbėjai – čia užvaldo intriga ir įtampa lentoje, o ne vien tema (nors, be abejo, ji suteikia papildomo žavesio). Konfrontacija tarp žaidėjų kartais čia būna labai atvira ir įtempta, tačiau ne tokia skausminga, nuožmi ar supykdanti žmones, kaip kituose strateginiuose žaidimuose: ko nepavyko pelnyti vienu būdu, Jeruzalėje gali pavykti gauti kitu. Žaidėjai čia retai praranda arba laimi viską iš karto, ir iki pat galo išlieka intriga – o kas gi laimės?

„5 S” įvertinimas:
  • Strategija: 4 iš 5
  • Sėkmė: 2 iš 5
  • Socialumas: 3 iš 5
  • Sudėtingumas: 3 iš 5
  • Smagumas: 3 iš 5



Komentarų nėra:

Rašyti komentarą