2016 m. liepos 31 d., sekmadienis

5 svarbios stalo ir miniatiūrų žaidimų pasaulio tendencijos



Stalo žaidimai. Dar ne taip seniai buvęs šutvelės keistuolių laisvalaikio užsiėmimu, šis hobis pastaruosius kelerius metus išgyvena pakilimą, kuris, mano įsitikinimu, tęsis ir toliau. Stalo ir miniatiūrų žaidimų rinkoje kaip grybai po lietaus atsiranda vis nauji gamintojai, projektai ir produktai, ir rinka toliau sparčiai evoliucionuoja. Taip sparčiai, kad dažnai, prisipažinsiu, net nebesuvokiu, kas joje vyksta. 

Bet, kaip sakoma, reikia vokti, ir suvoksi. Todėl sėdu lankstyti pirštų ir fiksuoti, mano manymu, svarbiausių pokyčių bei tendencijų, kurios pastaruoju metu formuoja stalo ir miniatiūrų žaidimų pasaulį.
1. „Kickstarter“. Ši minios finansavimo platforma bei galimybė nepriklausomiems kūrėjams surinkti lėšų savo idėjai realizuoti, yra stalo bei miniatiūrų žaidimų rinkos palaima ir prakeiksmas. Palaima, nes tiek daug skirtingų pavadinimų žaidimų išleidžiama į rinką niekada nebuvo. Žaidėjų bendruomenė dabar gali paremti įdomias, originalias idėjas ir daryti įtaką žaidimų rinkos raidai, siųsdami aiškią žinią, kas bendruomenei patinka ir ko ji tikisi, o kas yra š... ir blogis.

Tačiau tai – lazda su dviem galais. Tokiame idėjų ir naujovių sraute tiesiog tampa sunku susidaugyti. Kasdien gaudamas naujienas, kad paleidžiama tokio ar kitokio žaidimo „Kickstarter“ kampanija, aš paprasčiausiai nustojau į jas reaguoti. Visko tampa per daug, ir neabejoju, kad yra ne vienas puikus projektas, apie kurį nieko nežinau ir negirdėjau dėl to, kad jam dėl teisės būti pamatytam ir finansuotam teko grumtis su dešimtimis ir šimtais kitų žaidimų.

Stalo žaidimų naujienų sraute jau kurį laiką dominuoja
pranešimai apie pradedamas "Kickstarter" kampanijas
Neretai pastebiu ir tai, kad kai kurios didesnės leidybos kompanijos ar grupės (pvz., „Mantic Games“, „Cool Mini or Not“) šiek tiek uzurpuoja „Kickstarter“ platformą savo projektais, kuriems realizuoti ir viešinti metamos didelės lėšos ir pajėgos. Tokios kampanijos kartais nustelbia ne mažiau įdomius, bet dėl objektyvių priežasčių ne taip intensyviai komunikuojamus žaidimus. Kita vertus, biznis yra biznis, ir kol jis vykdamas laikantis žaidimo taisyklių, stenėti nėra ko. Apibendrinant – minios finansavimas, mano nuomone, yra vienas svarbiausių pastarojo meto veiksnių, formuojančių mūsų hobį ir jo rinką.

2. Licenciniai žaidimai. Stalo žaidimų milžinė „Fantasy Flight Games“ yra išleidusi bent 7 stalo žaidimus, kurių veiksmas vyksta „Žvaigždžių karų“ visatoje (čia neskaičiuoju tradicinių vaidmenų žaidimų, vad. stalo RPG). Miniatiūrų kūrėjai iš Ispanijos „Knight Models“ leidžia „Batman“ ir „Marvel“ komiksų visatoms dedikuotus miniatiūrų žaidimus. Britai „Spartan Games“ neseniai sėkmingai startavo su miniatiūrų žaidimais, kurių veiksmas vyksta kompiuterinių žaidimų serijos „Halo“ visatoje.

Čia - tik dalis "Fantasy Flight Games" žaidimų
"Žvaigždžių karų" visatoje. Iliustracija iš bendrovės
svetainės.
Televizijos serialai ir filmai. Knygos ir komiksai. Kompiuteriniai žaidimai – daugelis populiaresnių franšizių anksčiau ar vėliau tampa stalo ar miniatiūrų žaidimais. Šia tendencija tik džiaugiuosi ir ploju rankomis kaskart, kai, pvz., serialo „Game of Thrones“ gerbėjui to paties pavadinimo žaidimas tampa paskata išbandyti ir užsikrėsti stalo, kortų ar vaidmenų žaidimų hobiu.

3. Tęsiniai, plėtiniai ir papildymai. Sudėtinga įvardyti bent vieną populiaresnį stalo žaidimą, kuriam nebūtų išleistas bent vienas papildymas. Susidaro įspūdis, kad didžiosios leidybos kompanijos svarbesnius savo projektus ir kuria iš karto galvodamos apie būsimus papildymus ir būdus iš franšizės išmelžti kuo daugiau lėšų. Žvilgtelėkime kad ir į itin populiarų stalo žaidimą „Pandemic“: jam išleisti trys papildymai ir dar tiek pat savarankiškų žaidimų, iš kurių šiuo metu dėmesio centre esančio „Pandemic Legacy: Season 1“ pavadinimas savaime kalba apie laukiančius tęsinius.

"Pandemic" sulaukė ne vieno populiaraus papildymo
Plėtiniai ir papildymai taip pat pastebimai formuoja rinką, o pati tendencija, be abejo, turi savo privalumų. Juk neretai smagu šį tą naujo pridėti prie mėgstamo žaidimo, išbandyti kitokias, alternatyvias ar gilesnes jo versijas. Kita vertus, plėtinių ir papildymų gausa neretai glumina pradedančiuosius žaidėjus: kaip visame tame susigaudyti? Nuo ko pradėti? Ir ar tikrai tuomet žaidimas yra geras savaime, jeigu jam reikalingi papildymai?

4. Naujosios technologijos. Stalo ir miniatiūrų žaidimai pastaruoju metu peržengia lentos, kauliukų ir figūrėlių ribas bei persikelia į skaitmeninį pasaulį. Puikus to pavyzdys – kooperacinis žaidimas „X-COM“, kuriame didelį vaidmenį atlieka mobilioji aplikacija. Panašių bandymų būta ir miniatiūrų rinkoje. Karinis žaidimas „Golem Arcana“ taip pat bandė susieti miniatiūrų kovas ant stalo su skaitmeninėmis technologijomis. Tiesa, kiek teko domėtis, žaidimas ypatingo populiarumo nesulaukė. 

Ko gero, šių žaidimų gerbėjai pasižymi konservatyvumu ir naujoves priima sunkiai. Tačiau laiks nuo laiko pasirodantys nauji pavadinimai, tokie kaip „Alchemist“, ar ką šviežiausios naujienos apie antrąjį žaidimo „Mansions of Madness“ leidimą, kur žaidėjams taip pat talkins išmanioji programėlė, rodo, kad kūrėjai nepraranda intereso išmaniosioms technologijoms. Bandydami susieti jas su „analogine“ stalo žaidimų erdve, kūrėjai formuoja naują požiūrį į pačius žaidimus bei hobį.

Naujajame "Mansions of Madness" leidime prie stalo
atsiras dar vienas žaidėjas - programėlė.
5. Informacijos gausa ir prieinamumas. Nebeatsimenu, kada įsigijau stalo žaidimą spontaniškai, vien todėl, kad akį patraukė pakuotė ar pavadinimas. Mano galva, bene svarbiausia tendencija yra ta, kad pasaulyje sparčiau gausėja žmonių bei platformų, skirtų dalintis informacija apie stalo žaidimus. Atėjęs į parduotuvę nebesijauti nejaukiai dėl skirtingų pavadinimų gausos – išsitrauki išmanųjį telefoną, keliauji į „Boardgamegeek“ ir sužinai, kaip bendruomenė vertina tą ar aną sudominusį žaidimą.

Tinklaraščiai. Video apžvalgos, išpakavimai ir taisyklių pristatymai – šiais laikais turime gausybę lengvai prieinamų kanalų, kur greitai galime sužinoti daugiau apie naujoves ir dėmesį patraukusius pavadinimus. Kūrėjams nebepakanka gražiai aprašyti ir pateikti savo produkto – svarbu, kad jis būtų iš tiesų geras, ir tai nešališkai pripažintų bendruomenė. Informacijos sklaidos tendencijos, pakeitusios tradicinę daugumos kitų prekių ir paslaugų rinkodarą, visu pajėgumu veikia ir stalo bei miniatiūrų žaidimų pasaulyje.

Čia grįžtu ten, kur ir pradėjau: informacijos gausa dažnai atrodo gluminanti. Tačiau mums, vartotojams, ji suteikia gausybę privalumų. Ir, žinoma, kuria terpę, kuri ir toliau didina hobio populiarumą.


Komentarų nėra:

Rašyti komentarą