Stalo žaidimai. Dar ne taip seniai buvęs šutvelės keistuolių laisvalaikio užsiėmimu, šis hobis pastaruosius kelerius metus išgyvena pakilimą, kuris, mano įsitikinimu, tęsis ir toliau. Stalo ir miniatiūrų žaidimų rinkoje kaip grybai po lietaus atsiranda vis nauji gamintojai, projektai ir produktai, ir rinka toliau sparčiai evoliucionuoja. Taip sparčiai, kad dažnai, prisipažinsiu, net nebesuvokiu, kas joje vyksta.
Bet, kaip sakoma, reikia vokti, ir
suvoksi. Todėl sėdu lankstyti pirštų ir fiksuoti, mano manymu, svarbiausių
pokyčių bei tendencijų, kurios pastaruoju metu formuoja stalo ir miniatiūrų
žaidimų pasaulį.
1. „Kickstarter“. Ši minios finansavimo platforma bei galimybė
nepriklausomiems kūrėjams surinkti lėšų savo idėjai realizuoti, yra stalo bei
miniatiūrų žaidimų rinkos palaima ir prakeiksmas. Palaima, nes tiek daug
skirtingų pavadinimų žaidimų išleidžiama į rinką niekada nebuvo. Žaidėjų
bendruomenė dabar gali paremti įdomias, originalias idėjas ir daryti įtaką
žaidimų rinkos raidai, siųsdami aiškią žinią, kas bendruomenei patinka ir ko ji
tikisi, o kas yra š... ir blogis.
Tačiau tai – lazda su dviem galais. Tokiame idėjų ir naujovių
sraute tiesiog tampa sunku susidaugyti. Kasdien gaudamas naujienas, kad
paleidžiama tokio ar kitokio žaidimo „Kickstarter“ kampanija, aš paprasčiausiai
nustojau į jas reaguoti. Visko tampa per daug, ir neabejoju, kad yra ne vienas
puikus projektas, apie kurį nieko nežinau ir negirdėjau dėl to, kad jam dėl
teisės būti pamatytam ir finansuotam teko grumtis su dešimtimis ir šimtais kitų
žaidimų.
Neretai pastebiu ir tai, kad kai kurios didesnės leidybos
kompanijos ar grupės (pvz., „Mantic Games“, „Cool Mini or Not“) šiek tiek
uzurpuoja „Kickstarter“ platformą savo projektais, kuriems realizuoti ir
viešinti metamos didelės lėšos ir pajėgos. Tokios kampanijos kartais nustelbia
ne mažiau įdomius, bet dėl objektyvių priežasčių ne taip intensyviai
komunikuojamus žaidimus. Kita vertus, biznis yra biznis, ir kol jis vykdamas
laikantis žaidimo taisyklių, stenėti nėra ko. Apibendrinant – minios
finansavimas, mano nuomone, yra vienas svarbiausių pastarojo meto veiksnių,
formuojančių mūsų hobį ir jo rinką.
Stalo žaidimų naujienų sraute jau kurį laiką dominuoja pranešimai apie pradedamas "Kickstarter" kampanijas |
2. Licenciniai žaidimai. Stalo žaidimų milžinė „Fantasy Flight
Games“ yra išleidusi bent 7 stalo
žaidimus, kurių veiksmas vyksta „Žvaigždžių karų“ visatoje (čia neskaičiuoju
tradicinių vaidmenų žaidimų, vad. stalo RPG). Miniatiūrų kūrėjai iš Ispanijos
„Knight Models“ leidžia „Batman“ ir „Marvel“ komiksų visatoms dedikuotus
miniatiūrų žaidimus. Britai „Spartan Games“ neseniai sėkmingai startavo su
miniatiūrų žaidimais, kurių veiksmas vyksta kompiuterinių žaidimų serijos
„Halo“ visatoje.
Televizijos serialai ir filmai. Knygos ir komiksai.
Kompiuteriniai žaidimai – daugelis populiaresnių franšizių anksčiau ar vėliau
tampa stalo ar miniatiūrų žaidimais. Šia tendencija tik džiaugiuosi ir ploju
rankomis kaskart, kai, pvz., serialo „Game of Thrones“ gerbėjui to paties
pavadinimo žaidimas tampa paskata išbandyti ir užsikrėsti stalo, kortų ar
vaidmenų žaidimų hobiu.
Čia - tik dalis "Fantasy Flight Games" žaidimų "Žvaigždžių karų" visatoje. Iliustracija iš bendrovės svetainės. |
3. Tęsiniai, plėtiniai ir papildymai. Sudėtinga įvardyti bent
vieną populiaresnį stalo žaidimą, kuriam nebūtų išleistas bent vienas
papildymas. Susidaro įspūdis, kad didžiosios leidybos kompanijos svarbesnius
savo projektus ir kuria iš karto galvodamos apie būsimus papildymus ir būdus iš
franšizės išmelžti kuo daugiau lėšų. Žvilgtelėkime kad ir į itin populiarų
stalo žaidimą „Pandemic“: jam išleisti trys papildymai ir dar tiek pat
savarankiškų žaidimų, iš kurių šiuo metu dėmesio centre esančio „Pandemic
Legacy: Season 1“
pavadinimas savaime kalba apie laukiančius tęsinius.
Plėtiniai ir papildymai taip pat pastebimai formuoja rinką,
o pati tendencija, be abejo, turi savo privalumų. Juk neretai smagu šį tą naujo
pridėti prie mėgstamo žaidimo, išbandyti kitokias, alternatyvias ar gilesnes jo
versijas. Kita vertus, plėtinių ir papildymų gausa neretai glumina
pradedančiuosius žaidėjus: kaip visame tame susigaudyti? Nuo ko pradėti? Ir ar
tikrai tuomet žaidimas yra geras savaime, jeigu jam reikalingi papildymai?
"Pandemic" sulaukė ne vieno populiaraus papildymo |
4. Naujosios technologijos. Stalo ir miniatiūrų žaidimai pastaruoju
metu peržengia lentos, kauliukų ir figūrėlių ribas bei persikelia į skaitmeninį
pasaulį. Puikus to pavyzdys – kooperacinis žaidimas „X-COM“, kuriame didelį
vaidmenį atlieka mobilioji aplikacija. Panašių bandymų būta ir miniatiūrų
rinkoje. Karinis žaidimas „Golem Arcana“ taip pat bandė susieti miniatiūrų
kovas ant stalo su skaitmeninėmis technologijomis. Tiesa, kiek teko domėtis,
žaidimas ypatingo populiarumo nesulaukė.
Ko gero, šių žaidimų gerbėjai pasižymi
konservatyvumu ir naujoves priima sunkiai. Tačiau laiks nuo laiko pasirodantys
nauji pavadinimai, tokie kaip „Alchemist“, ar ką šviežiausios naujienos apie
antrąjį žaidimo „Mansions of Madness“ leidimą, kur žaidėjams taip pat talkins
išmanioji programėlė, rodo, kad kūrėjai nepraranda intereso išmaniosioms
technologijoms. Bandydami susieti jas su „analogine“ stalo žaidimų erdve, kūrėjai
formuoja naują požiūrį į pačius žaidimus bei hobį.
Naujajame "Mansions of Madness" leidime prie stalo atsiras dar vienas žaidėjas - programėlė. |
5. Informacijos gausa ir prieinamumas. Nebeatsimenu, kada
įsigijau stalo žaidimą spontaniškai, vien todėl, kad akį patraukė pakuotė ar
pavadinimas. Mano galva, bene svarbiausia tendencija yra ta, kad pasaulyje
sparčiau gausėja žmonių bei platformų, skirtų dalintis informacija apie stalo
žaidimus. Atėjęs į parduotuvę nebesijauti nejaukiai dėl skirtingų pavadinimų
gausos – išsitrauki išmanųjį telefoną, keliauji į „Boardgamegeek“ ir sužinai,
kaip bendruomenė vertina tą ar aną sudominusį žaidimą.
Tinklaraščiai. Video apžvalgos, išpakavimai ir taisyklių
pristatymai – šiais laikais turime gausybę lengvai prieinamų kanalų, kur
greitai galime sužinoti daugiau apie naujoves ir dėmesį patraukusius
pavadinimus. Kūrėjams nebepakanka gražiai aprašyti ir pateikti savo produkto –
svarbu, kad jis būtų iš tiesų geras, ir tai nešališkai pripažintų bendruomenė.
Informacijos sklaidos tendencijos, pakeitusios tradicinę daugumos kitų prekių
ir paslaugų rinkodarą, visu pajėgumu veikia ir stalo bei miniatiūrų žaidimų
pasaulyje.
Čia grįžtu ten, kur ir pradėjau: informacijos gausa dažnai
atrodo gluminanti. Tačiau mums, vartotojams, ji suteikia gausybę privalumų. Ir,
žinoma, kuria terpę, kuri ir toliau didina hobio populiarumą.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą