Ar žiūrėdami „Gelbstint eilinį Rajaną“ kada svajojote
atsidurti 1944 m. birželio 6-osios Normandijos paplūdimiuose? Jei taip, tada, su visa derama
pagarba, tikriausiai jums – ne visi namie. Tačiau jeigu domitės Antrojo
pasaulinio karo istorija ar kartkartėmis mėgstate pasvarstyti „o kaip gi
atrodytų pasaulis, jei būtų laimėjusi kita pusė“, galų gale, jeigu mėgstate rimtus
išbandymus savo taktiniams gebėjimams, siūlome susipažinti su kariniu
miniatiūrų žaidimu „Flames of War“.
Naujosios Zelandijos kompanijos „Battlefront“ leidžiamas
žaidimas perkelia į žymiausius Antrojo pasaulinio karo kautynių teatrus: nuo
hitlerininkų invazijos į Lenkiją ar Stalingrado šturmo iki Šiaurės Afrikos
dykumų, „Atlanto sienos“ šturmo ir žygio link Berlyno. Mūšiai atkartojami
tiesiai ant jūsų stalo, tik šįkart generolai – jūs patys.
„Flames of War“ yra miniatiūrų žaidimas. Tai reiškia, kad čia
nerasite įprastos žaidimo lentos. Kiekvienam mūšiui stalas paruošiamas
specialiai, ant jo išdėliojant miniatiūrinius pastatų maketus, miškus, kelius,
upes ir kalvas. Kovojančius dalinius žaidime vaizduoja pėstininkų, pabūklų,
tankų ir kitokios technikos modeliai.
Mano britų kariuomenės Šermano tankai rieda per kaimelį. |
Būtent jie ir yra varomoji bet kurio miniatiūrų žaidimo
ašis: pasirinkęs jį dominančią kariaujančią pusę, žaidėjas kolekcionuoja jos
pajėgas vaizduojančias miniatiūras. Neužtenka modelius įsigyti, juos dar reikia
surinkti ir (pageidautina, bet neprivaloma) nudažyti. Tai miniatiūrų žaidimams
suteikia ypatingą žavesį, nes jie įtraukia kaip atskiras hobis. Netgi yra
žaidėjų, kuriems modelių kolekcionavimas ir dažymas ‒ gerokai įdomesnis ir
svarbesnis nei pats žaidimas. Artimiausiu metu plačiau pasigilinsime į miniatiūrų
karo žaidimų specifiką, tuo tarpu puikų straipsnį apie tai galite rasti portale Wargames.lt.
„Flames of War“ modeliai gaminami iš metalo, plastiko bei
specialios dervos, vadinamos resinu. Modeliai yra 15 mm (1/100) skalės – tai reiškia, kad
vidutinio ūgio žmogų žaidime vaizduoja vos 15 mm aukščio
figūrėlė. Atitinkamo dydžio ir karinė technika.
Ir modeliai, ir žaidimo salas kartais gali virsti tikru meno kūriniu. Nuotrauka iš http://www.adepticon.org/?p=1251 |
Kiekvieno mūšyje dalyvaujantis modelis ‒ tankas, pabūklas ar
pėstininkų grupė, ‒ turi savo charakteristikas, apibūdinančias dalinio judėjimo greitį,
kovines savybes, moralę. Dar daugiau gelmės perteikiant Antrajame pasauliniame
kare kovojusių pajėgų skirtumus suteikia specialios taisyklės. Pavyzdžiui, vokiečių
pajėgos pasižymi savybe, leidžiančia
daliniui papildomai pajudėti ėjimo gale ir priartėti prie priešininko ar pasislėpti priedangoje. Tuo
tarpu britai, be kita ko, pasižymi stipresne artilerija, o jų tankai turi
pranašumą šaudydami dideliais atstumais.
Kaip ir daugelyje kitų miniatiūrų žaidimų, „Flames of War“
kiekvienas dalinys yra įkainojamas taškais. Ruošdamiesi mūšiui žaidėjai
susitaria tarpusavyje, kokio dydžio, skaičiuojant taškais, kariuomenės dalyvaus
mūšyje. Tada kiekvienas žaidėjas sudaro savo kariuomenės sąrašą. Žaidimas
prasideda dar ruošiantis mūšiui, nes „generolui“ tenka spręsti – ar už tą pačią
sumą pasiimti mažiau, bet stipresnių padalinių, ar daugiau, bet silpnesnių.
Rikiuojame pabūklus mūšiui |
Kaip ir tikrame kare, čia labai svarbu žinoti savo
priešininką, jam prieinamas pajėgas ir mūšio stilių – tinkamai nuspėjus, ko
tikėtis iš priešininko, ir atitinkamai pasirinkus savo pajėgas, galima įgyti
nemažą pranašumą. Armijos sąrašą lems ir mūšio scenarijus – ar, pavyzdžiui,
jums teks šturmuoti priešininko pozicijas, ar įsikasus pačiam ginti
strategiškai svarbų tašką.
„Flames of War“ atkartoja mūšius tarp kuopų (maždaug 80 -250 karių). Smulkiausi žaidimo elementai
vaizduoja pėstininkų grupę (3-5 modeliai ant vieno stovelio), pabūklą
su įgula ar transporto priemonę (tanką, šarvuotį ir pan.). Šie elementai
organizuojami į būrius. Atsižvelgiant į pasirinktą mūšio dydį taškais,
kiekvienoje pusėje kovoja nuo 2-3 iki keliolikos būrių. O
didesnėse batalijose gali kautis ir kelios kuopos. Tai lemia žaidimo trukmę –
vienas mūšis gali užimti ir valandą-pusantros, ir visą dieną.
Pats žaidimo procesas paremtas „I GO – YOU GO“ principu,
t.y. iš pradžių viena pusė atlieka visus veiksmus su savo armija, tada ėjimas
perleidžiamas priešininkui. Tai reiškia, jog priešininko ėjimu daugiausiai
galėsite tik stebėti, kaip jis juda ir apšaudo jūsų pajėgas bei tikėtis, kad
jūsų eilei atėjus, galėsite atsilyginti tuo pačiu. Nors kai kuriuose žaidimuose
tokia sistema kiek erzina, „Flames of War“ ji visai tinkama. Pats ėjimas
sudėliotas gana logiškai – pirmiausiai armijos juda, tuomet šaudo, galiausiai
veržiasi į artimą kovą ir šturmuoja priešininką. Be abejo, kaip ir visuose
miniatiūrų karo žaidimuose, visa tai aprašančių taisyklių yra gana daug
(taisyklių knyga yra bemaž 300 puslapių storio). Tačiau
taisyklės gana greitai perprantamos ir pagrindinius žaidimo principus
nesudėtinga įsisavinti.
Pėstininkų būrys |
Kautynių rezultatas nusprendžiamas metant įprastus
šešetainius kauliukus. Kiek reikės išmesti, kad, pavyzdžiui, pataikytumėte į
priešininką, lems ne tik jo ir jūsų dalinių charakteristikos, bet ir mūšio
lauko suteikiama priedanga. Todėl manevravimas – viena svarbiausių sėkmės
prielaidų šiame žaidime. Sumaniai išnaudojant priedangą, apeinant priešininką
iš flangų, efektyviai išnaudojant savo dalinių privalumus ir priešininkų
trūkumus, galima pasiekti pergalę, net jei ir sėkmė nesišypsos viso žaidimo
metu.
Žaidimas suskirstytas į tris Antrojo pasaulinio karo laikotarpius:
ankstyvąjį (1939 – 1941 m.), vidurinįjį (1942 – 1943 m.) ir vėlyvąjį
(1944 – 1945 m.). Laikotarpiai skiriasi naudojamomis
pajėgomis ir modeliais, taigi, jei norėsite atkartoti „Blickrygą“,
turėtumėte kolekcionuoti ankstyvojo laikotarpio armiją, o jei domitės vermachto
ir Didžiosios Britanijos pajėgų mūšiais Šiaurės Afrikoje, jūsų pasirinkimas –
vidurinysis laikotarpis. Kiekvieno laikotarpio kariuomenės ir kovų teatrai,
drauge su specialiomis taisyklėmis ir armijų sąrašais, aprašomi atskirose
gamintojo leidžiamose knygose. Lietuvoje šiuo metu daugiausiai žaidžiami vėlyvojo karo
mūšiai.
Mano kariuomenė. Antrajame plane - nenudažyti modeliai. Laukia dar nemažai darbo... |
Žaidimo privalumai. Kaip ir daugelis kitų miniatiūrų karo
žaidimų, „Flames of War“ pasižymi vaizdingumu. Mūšio lauke judančios tankų
kolonos ar pėstininkai atrodo išties įspūdingai, ypač jei armijos nudažytos.
Modeliai aukštos kokybės ir juos surinkti dažnai būna vienas smagumas... nebent
per vakarą turite susiklijuoti visą kuopą. Gana aiškiai išdėstytos taisyklės ir
paprasta mechanika leidžia greitai įsisavinti svarbiausius principus ir
visapusiškai įsitraukti į žaidimą.
Istoriniai žaidimai, tokie kaip „Flames of War“, skatina
pasigilinti į karo istoriją, kas žaidimui suteikia edukacinės vertės. Daug
įdomios ir vertingos informacijos interneto svetainėje pateikia patys leidėjai,
o atskirus mūšius, regionus ar kampanijas apžvelgiančia žaidimui skirtos knygos,
kurios dar geriau supažindina su kai kuriais karo istorijos momentais, mūšiuos
dalyvavusiais daliniais. Nelaikau savęs Antrojo pasaulinio karo žinovu, bet,
mano nuomone, „Flames of War“ neblogai perteikti kariaujančiųjų pusių
išskirtinumai ir savybės, kas suteikia papildomo žavesio ir taktinės gelmės.
Artilerijos štabą vaizduojanti miniatiūra. |
Trūkumai. Visų pirma – kaštai. Skirtingai nei įprastuose
stalo žaidimuose, kur pakanka įsigyti vieną dėžę ir jau galite žaisti,
miniatiūrų žaidimai susiję su kolekcionavimu, taigi ir išlaidomis. Žinoma, yra
žaidėjų, kurie sėkmingai visą laiką žaidžia su ta pačia armija, sudaryta iš
kelių modelių. Tačiau daugelis nori daugiau – išbandyti tuos ar anuos dalinius,
turėti vieno ar kito modelio tankus, tad teks pakrapštyti piniginę. Net ir
vakarų valstybėse gyvenantys žaidėjai neretai skundžiasi aukštomis kompanijos
„Battlefront“ modelių kainomis, tačiau rinkoje yra pigesnių atitikmenų ‒ pvz.,
kompanijos „Plastic Soldier“ gaminami tos pačios skalės modeliai žymiai pigesni
ir nenusileidžia detalumu.
Nors „Flames of War“ labai svarbus taktinis mąstymas, sėkmės
faktorius čia taip pat labai reikšmingas. Vienas nevykęs kauliukų metimas kartais
gali nulemti mūšio baigtį. Naujus žaidėjus gali atbaidyti ir stora taisyklių
knyga, galybė niuansų (kuriuos reikia žinoti) bei papildomos medžiagos –
specialių knygų, armijų sąrašų ‒ gausa. Bet čia jau, kaip sakoma, sveiki atvykę
į miniatiūrų žaidimo pasaulį: daugelis sėkmingų projektų metams bėgant „apauga“
papildomais leidiniais, perleidimais (šiuo metu išleista trečioji „Flames of War“
taisyklių versija), „šaltinių knygomis“, paaiškinimais ir paaiškinimų
paaiškinimais.
Bet, jeigu jau perskaitėte iki čia, jūs tikrai turėtumėte
išbandyti šį žaidimą. „Flames of War“ yra aiškus, įdomus ir smagus bei puikiai
tinka pirmajai pažinčiai su miniatiūrų žaidimų žanru. Be to, skeptikams
visuomet galėsite atrėžti, kad jūsų hobis – tai gerokai daugiau nei kareivėlių
dažymas ir stumdymas ant stalo. Dabar jūs – dar ir karo istorijos mėgėjas!..
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą