2013 m. gruodžio 8 d., sekmadienis

Antrasis pasaulinis ant jūsų stalo - „Flames of War“


Ar žiūrėdami „Gelbstint eilinį Rajaną“ kada svajojote atsidurti 1944 m. birželio 6-osios Normandijos paplūdimiuose? Jei taip, tada, su visa derama pagarba, tikriausiai jums – ne visi namie. Tačiau jeigu domitės Antrojo pasaulinio karo istorija ar kartkartėmis mėgstate pasvarstyti „o kaip gi atrodytų pasaulis, jei būtų laimėjusi kita pusė“, galų gale, jeigu mėgstate rimtus išbandymus savo taktiniams gebėjimams, siūlome susipažinti su kariniu miniatiūrų žaidimu „Flames of War“.

Naujosios Zelandijos kompanijos „Battlefront“ leidžiamas žaidimas perkelia į žymiausius Antrojo pasaulinio karo kautynių teatrus: nuo hitlerininkų invazijos į Lenkiją ar Stalingrado šturmo iki Šiaurės Afrikos dykumų, „Atlanto sienos“ šturmo ir žygio link Berlyno. Mūšiai atkartojami tiesiai ant jūsų stalo, tik šįkart generolai – jūs patys.

„Flames of War“ yra miniatiūrų žaidimas. Tai reiškia, kad čia nerasite įprastos žaidimo lentos. Kiekvienam mūšiui stalas paruošiamas specialiai, ant jo išdėliojant miniatiūrinius pastatų maketus, miškus, kelius, upes ir kalvas. Kovojančius dalinius žaidime vaizduoja pėstininkų, pabūklų, tankų ir kitokios technikos modeliai.

Mano britų kariuomenės Šermano tankai rieda per kaimelį.
Būtent jie ir yra varomoji bet kurio miniatiūrų žaidimo ašis: pasirinkęs jį dominančią kariaujančią pusę, žaidėjas kolekcionuoja jos pajėgas vaizduojančias miniatiūras. Neužtenka modelius įsigyti, juos dar reikia surinkti ir (pageidautina, bet neprivaloma) nudažyti. Tai miniatiūrų žaidimams suteikia ypatingą žavesį, nes jie įtraukia kaip atskiras hobis. Netgi yra žaidėjų, kuriems modelių kolekcionavimas ir dažymas ‒ gerokai įdomesnis ir svarbesnis nei pats žaidimas. Artimiausiu metu plačiau pasigilinsime į miniatiūrų karo žaidimų specifiką, tuo tarpu puikų straipsnį apie tai galite rasti portale Wargames.lt.

„Flames of War“ modeliai gaminami iš metalo, plastiko bei specialios dervos, vadinamos resinu. Modeliai yra 15 mm (1/100) skalės – tai reiškia, kad vidutinio ūgio žmogų žaidime vaizduoja vos 15 mm aukščio figūrėlė. Atitinkamo dydžio ir karinė technika.

Ir modeliai, ir žaidimo salas kartais gali virsti tikru meno kūriniu.
Nuotrauka iš http://www.adepticon.org/?p=1251
Kiekvieno mūšyje dalyvaujantis modelis ‒ tankas, pabūklas ar pėstininkų grupė, ‒ turi savo charakteristikas, apibūdinančias dalinio judėjimo greitį, kovines savybes, moralę. Dar daugiau gelmės perteikiant Antrajame pasauliniame kare kovojusių pajėgų skirtumus suteikia specialios taisyklės. Pavyzdžiui, vokiečių pajėgos pasižymi savybe, leidžiančia daliniui papildomai pajudėti ėjimo gale ir priartėti prie priešininko ar pasislėpti priedangoje. Tuo tarpu britai, be kita ko, pasižymi stipresne artilerija, o jų tankai turi pranašumą šaudydami dideliais atstumais.

Kaip ir daugelyje kitų miniatiūrų žaidimų, „Flames of War“ kiekvienas dalinys yra įkainojamas taškais. Ruošdamiesi mūšiui žaidėjai susitaria tarpusavyje, kokio dydžio, skaičiuojant taškais, kariuomenės dalyvaus mūšyje. Tada kiekvienas žaidėjas sudaro savo kariuomenės sąrašą. Žaidimas prasideda dar ruošiantis mūšiui, nes „generolui“ tenka spręsti – ar už tą pačią sumą pasiimti mažiau, bet stipresnių padalinių, ar daugiau, bet silpnesnių.

Rikiuojame pabūklus mūšiui
Kaip ir tikrame kare, čia labai svarbu žinoti savo priešininką, jam prieinamas pajėgas ir mūšio stilių – tinkamai nuspėjus, ko tikėtis iš priešininko, ir atitinkamai pasirinkus savo pajėgas, galima įgyti nemažą pranašumą. Armijos sąrašą lems ir mūšio scenarijus – ar, pavyzdžiui, jums teks šturmuoti priešininko pozicijas, ar įsikasus pačiam ginti strategiškai svarbų tašką.

„Flames of War“ atkartoja mūšius tarp kuopų (maždaug 80 -250 karių). Smulkiausi žaidimo elementai vaizduoja pėstininkų grupę (3-5 modeliai ant vieno stovelio), pabūklą su įgula ar transporto priemonę (tanką, šarvuotį ir pan.). Šie elementai organizuojami į būrius. Atsižvelgiant į pasirinktą mūšio dydį taškais, kiekvienoje pusėje kovoja nuo 2-3 iki keliolikos būrių. O didesnėse batalijose gali kautis ir kelios kuopos. Tai lemia žaidimo trukmę – vienas mūšis gali užimti ir valandą-pusantros, ir visą dieną.


Pats žaidimo procesas paremtas „I GO – YOU GO“ principu, t.y. iš pradžių viena pusė atlieka visus veiksmus su savo armija, tada ėjimas perleidžiamas priešininkui. Tai reiškia, jog priešininko ėjimu daugiausiai galėsite tik stebėti, kaip jis juda ir apšaudo jūsų pajėgas bei tikėtis, kad jūsų eilei atėjus, galėsite atsilyginti tuo pačiu. Nors kai kuriuose žaidimuose tokia sistema kiek erzina, „Flames of War“ ji visai tinkama. Pats ėjimas sudėliotas gana logiškai – pirmiausiai armijos juda, tuomet šaudo, galiausiai veržiasi į artimą kovą ir šturmuoja priešininką. Be abejo, kaip ir visuose miniatiūrų karo žaidimuose, visa tai aprašančių taisyklių yra gana daug (taisyklių knyga yra bemaž 300 puslapių storio). Tačiau taisyklės gana greitai perprantamos ir pagrindinius žaidimo principus nesudėtinga įsisavinti.

Pėstininkų būrys
Kautynių rezultatas nusprendžiamas metant įprastus šešetainius kauliukus. Kiek reikės išmesti, kad, pavyzdžiui, pataikytumėte į priešininką, lems ne tik jo ir jūsų dalinių charakteristikos, bet ir mūšio lauko suteikiama priedanga. Todėl manevravimas – viena svarbiausių sėkmės prielaidų šiame žaidime. Sumaniai išnaudojant priedangą, apeinant priešininką iš flangų, efektyviai išnaudojant savo dalinių privalumus ir priešininkų trūkumus, galima pasiekti pergalę, net jei ir sėkmė nesišypsos viso žaidimo metu.

Žaidimas suskirstytas į tris Antrojo pasaulinio karo laikotarpius: ankstyvąjį (1939 – 1941 m.), vidurinįjį (1942 – 1943 m.) ir vėlyvąjį (1944 – 1945 m.). Laikotarpiai skiriasi naudojamomis pajėgomis ir modeliais, taigi, jei norėsite atkartoti „Blickrygą“, turėtumėte kolekcionuoti ankstyvojo laikotarpio armiją, o jei domitės vermachto ir Didžiosios Britanijos pajėgų mūšiais Šiaurės Afrikoje, jūsų pasirinkimas – vidurinysis laikotarpis. Kiekvieno laikotarpio kariuomenės ir kovų teatrai, drauge su specialiomis taisyklėmis ir armijų sąrašais, aprašomi atskirose gamintojo leidžiamose knygose. Lietuvoje šiuo metu daugiausiai žaidžiami vėlyvojo karo mūšiai.

Mano kariuomenė. Antrajame plane - nenudažyti modeliai. Laukia dar nemažai darbo...
Žaidimo privalumai. Kaip ir daugelis kitų miniatiūrų karo žaidimų, „Flames of War“ pasižymi vaizdingumu. Mūšio lauke judančios tankų kolonos ar pėstininkai atrodo išties įspūdingai, ypač jei armijos nudažytos. Modeliai aukštos kokybės ir juos surinkti dažnai būna vienas smagumas... nebent per vakarą turite susiklijuoti visą kuopą. Gana aiškiai išdėstytos taisyklės ir paprasta mechanika leidžia greitai įsisavinti svarbiausius principus ir visapusiškai įsitraukti į žaidimą.

Istoriniai žaidimai, tokie kaip „Flames of War“, skatina pasigilinti į karo istoriją, kas žaidimui suteikia edukacinės vertės. Daug įdomios ir vertingos informacijos interneto svetainėje pateikia patys leidėjai, o atskirus mūšius, regionus ar kampanijas apžvelgiančia žaidimui skirtos knygos, kurios dar geriau supažindina su kai kuriais karo istorijos momentais, mūšiuos dalyvavusiais daliniais. Nelaikau savęs Antrojo pasaulinio karo žinovu, bet, mano nuomone, „Flames of War“ neblogai perteikti kariaujančiųjų pusių išskirtinumai ir savybės, kas suteikia papildomo žavesio ir taktinės gelmės.


Artilerijos štabą vaizduojanti miniatiūra.
Trūkumai. Visų pirma – kaštai. Skirtingai nei įprastuose stalo žaidimuose, kur pakanka įsigyti vieną dėžę ir jau galite žaisti, miniatiūrų žaidimai susiję su kolekcionavimu, taigi ir išlaidomis. Žinoma, yra žaidėjų, kurie sėkmingai visą laiką žaidžia su ta pačia armija, sudaryta iš kelių modelių. Tačiau daugelis nori daugiau – išbandyti tuos ar anuos dalinius, turėti vieno ar kito modelio tankus, tad teks pakrapštyti piniginę. Net ir vakarų valstybėse gyvenantys žaidėjai neretai skundžiasi aukštomis kompanijos „Battlefront“ modelių kainomis, tačiau rinkoje yra pigesnių atitikmenų ‒ pvz., kompanijos „Plastic Soldier“ gaminami tos pačios skalės modeliai žymiai pigesni ir nenusileidžia detalumu.

Nors „Flames of War“ labai svarbus taktinis mąstymas, sėkmės faktorius čia taip pat labai reikšmingas. Vienas nevykęs kauliukų metimas kartais gali nulemti mūšio baigtį. Naujus žaidėjus gali atbaidyti ir stora taisyklių knyga, galybė niuansų (kuriuos reikia žinoti) bei papildomos medžiagos – specialių knygų, armijų sąrašų ‒ gausa. Bet čia jau, kaip sakoma, sveiki atvykę į miniatiūrų žaidimo pasaulį: daugelis sėkmingų projektų metams bėgant „apauga“ papildomais leidiniais, perleidimais (šiuo metu išleista trečioji „Flames of War“ taisyklių versija), „šaltinių knygomis“, paaiškinimais ir paaiškinimų paaiškinimais.


Bet, jeigu jau perskaitėte iki čia, jūs tikrai turėtumėte išbandyti šį žaidimą. „Flames of War“ yra aiškus, įdomus ir smagus bei puikiai tinka pirmajai pažinčiai su miniatiūrų žaidimų žanru. Be to, skeptikams visuomet galėsite atrėžti, kad jūsų hobis – tai gerokai daugiau nei kareivėlių dažymas ir stumdymas ant stalo. Dabar jūs – dar ir karo istorijos mėgėjas!..

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą