2014 m. kovo 23 d., sekmadienis

Kasame giliau: žaidžiame „Thebes“


Ir vėl – apie archeologiją stalo žaidimuose, tik šįsyk – gerokai rimčiau. Jokių nutrūktgalviškų lakstymų po piramides mojuojant ginklais, jokių ant galvų krentančių plytų ar piktų mumijų: metas leistis į bibliotekas, gilinti žinias, o tada – savaitės kasinėjimų mūsų civilizacijos lopšiuose. Pasirodo, ir tai gali būti smagu su stalo žaidimu „Thebes“.

Šiame 2007 m. išleistame stalo žaidime (skirtas 2-4 žaidėjams, vienos partijos trukmė – gera valanda) tampame XX a. pradžios archeologais. Žaidėjai konkuruoja tarpusavyje kasinėdami istorines vietas ir kaupdami radinius. Kiekvienas iš jų įkainotas taškais ‒ suprantama, daugiausiai taškų surinkęs žaidėjas laimi.

Žaidimo lenta. Nuotrauka iš www.boardgamegeek.com
Sakote, valio, varom į Kretą ar Egiptą ir rausiame? Palaukite, viskas ne taip paprasta. Kad istorijos lobių paieškos būtų sėkmingos, pirmiausiai reikia žinoti, kur tiksliai ieškoti. Taigi visų pirma žaidėjams teks sukaupti šiokį tokį žinių bagažą.

Partijos pradžia. Dešinėje matyti kortelės, kurios tą ėjimą
prieinamos žaidėjams. Norint jas pasiimti, teks nuvykti į
atitinkamą miestą ir praleisti tiek laiko, kiek nurodyta kortelėje

Visa tai vyksta judinant savo figūrėlę po žaidimo lentą, vaizduojančią Europos miestus bei penkias kasinėjimų vietas: Graikiją, Kretą, Egiptą, Mesopotamiją ir Palestiną. Sulaukęs eilės, žaidėjas gali perkelti savo figūrėlę iš vieno miesto ar teritorijos į kitą ir ten atlikti vieną iš galimų veiksmų. Labai dažnai į kurį nors miestą vyksime tam, kad pasiimtume jame esančią specialią kortelę, vaizduojančią žinias apie konkrečią vietovę. Kad būtų paprasčiau, tokios kortelės sužymėtos skirtingomis spalvomis: žinios apie Egiptą – geltonas knygas vaizduojančioje kortelėje, žinios apie Kretą – alyvinės ir t.t. Taip pat galima rasti bendrų žinių, tinkamų visiems kasinėjimams, be to – naudingos pagalbos: asistentų, kurie dar labiau pagilina žinias, darbininkų, padedančių kasti, automobilį ar dirižablį, leidžiantį greičiau keliauti po žemėlapį.

Prieš leisdamiesi į archeologines ekspedicijas, žaidėjai privalo
sukaupti žinių apie įvairias radimvietes. Šis žaidėjas jau gana
neblogai pasirengęs kasinėjimams Kretoje (alyvinės kortelės)
Kiekviena kortelė turi savo vertę, išreikštą laiku (!). Kuo vertingesnė kortelė, tuo, paprastai, daugiau laiko reikia, kad ją pasiimtum. Šiame žaidime laikas yra pagrindinis išteklius: vykdamas į reikalingą vietą, imdamas kortelę ar kasinėdamas, žaidėjas leidžia laiką, perstumdamas tai vaizduojantį savo žymeklį pirmyn žaidimo lentoje. Žaidėjui atlikus ėjimą, po jo juda tas, kurio laiko žymeklis – labiausiai atsilikęs. Jeigu ir po šio ėjimo žaidėjas laiko skalėje vis dar paskutinis, jis vėl gali atlikti ėjimą ar net kelis ėjimus iš eilės. Tokiu būdu žaidime atsiranda taktinio planavimo būtinybė ‒ tenka rinktis, ar keliauti didesnius atstumus ir rinkti vertingesnes kortas (bei, ko gero, ilgai laukti kito savo ėjimo), ar judėti greitai, rinkti mažiau vertingas kortas, bet turėti jų daugiau ir atlikti daugiau veiksmų.

Kiekvienas veiksmas užima laiko, tai pažymima laiko
juostoje, kuri matyti kairėje
Diskas, nustatantis turimų žinių
ir galimų radinių santykį.
Žaidėjui nutarus, kad žinių apie kurią nors radavietę jam jau pakanka, galima vykti į kasinėjimų vietą ir leistis į ieškojimus. Tai, neabejotinai, linksmiausia „Tėbų“ dalis. Žaidėjo sukauptos žinios (išreiškiamos knygų simboliais ant turimų kortų) lemia laukiančių kasinėjimų veiksmingumą: kuo daugiau knygų apie, tarkime, Graikiją archeologas perskaitęs, tuo didesnė tikimybė ten rasti ką nors vertinga. Įvertinti žinioms naudojamas specialus diskas: viršutinėje jo skalėje nustatome turimų žinių lygį (t.y. turimų atitinkamos spalvos knygų simbolių skaičių), ir diske matome pasirinkimą: kiek savaičių kasdami, kokį skaičių radinių žetonų galėsime traukti. Ir vėl tenka priimti sprendimą: kasinėti ilgiau ir traukti daugiau, ar pasikliauti savo sėkme ir tikėtis, kad vertingi radiniai pasipils jau per porą savaičių...

Ekspedicija Palestinoje buvo gana sėkminga... 
Nutaręs, kiek laiko nori skirti kasinėjimams, žaidėjas ima tą šalį atitinkantį radinių maišelį, iš kurio nežiūrėdamas traukia žetonus. Kiek tiksliai, lemia turimų žinių lygis ir pasirinktas kasinėjimų laikas. Ant kai kurių žetonų bus pavaizduoti vertingi archeologiniai radiniai, įkainoti taškais. Bet daugelis žetonų bus tušti – nieko vertas smėlis... Baigęs kasinėjimus, radinius žaidėjas pasilieka sau, o tušti žetonai sumetami atgal į maišelį. Vadinasi, archeologui, kuris atvyks vėliau, tikimybė rasti ką nors vertinga vis mažėja.

Žaidimo trukmė ribota – jis trunka dvejus arba trejus metus, t.y. tol, kol visų žaidėjų žymekliai laiko skalėje apkeliauja du arba tris ratus. Tuomet skaičiuojami surinkti taškai ir skelbiamas nugalėtojas.

Taškai žaidime pelnomi ne tik už rastas archeologines vertybes. Papildomi pergalės taškai skiriami žaidėjui, sukaupusiam daugiausiai žinių (kortelių su knygų simboliais) apie vieną ar kitą kasinėjimų regioną. Žaidėjai gali dalyvauti mokslinėse konferencijose ir rinkti jas vaizduojančias korteles. Kuo daugiau jų, tuo didesnė papildomų pergalės taškų suma. Galiausiai, žaidėjams laiks nuo laiko pasitaiko galimybė dalyvauti parodose. Tam būtina turėti įvairių radinių, kuriuos reikės eksponuoti – kiek ir kokių būna parodyta ant parodos kortelės. Belieka su turimais radiniais nuvažiuoti į miestą, kur paroda vyksta, praleisti ten kelias savaites ir pasiimti sau parodos kortelę, už kurią žaidimo galia gaunami papildomi taškai.

Radimvietes vaizduojantys maišeliai. Juose - ir vertingi artefaktai,
ir bevertis smėlis...
Žaidimas „Thebes“ gana patraukliai pristato archeologų veiklą ir pašaukimą – didžiąją laiko dalį čia teks skirti kasinėjimui, bet ne egzotiškose šalyse, o bibliotekose. Žaidimo procesas gana dinamiškas, o taisyklės – paprastos, tad „Tėbai“ puikiai tiks ir pradedantiesiems. Ko čia galėtų pasigesti labiau patyrę žaidėjai, tai, galbūt, didesnės konfrontacijos su kolegomis. Nudžiauti ir panosės geidžiamą knygą ar palikti nusiaubtą (tuščią) radimvietę – tai, praktiškai, ir visi būdai konfrontuoti vieniems su kitais. Galbūt esu sugadintas filmų apie Indianą Džounsą, bet kaip smagu būtų kartais tiesiog įžūliai nušvilpti vertingą radinį tiesiai iš konkurento...

Dar vienas šiek tiek užkliuvęs dalykas – sėkmės svarba žaidime. Ne vieną kartą norėjosi griežti dantimis, kai, nepaisant gausių žinių apie regioną ir ilgo kasinėjimų laiko, pasitaikydavo traukti vieną tuščią žetoną po kito. Sėkmė svarbi ir klajojant po Europos didmiesčius bei kaupiant žinias: čia pasirinkimus dažnai nulemia kortos. Pasitaiko, jog savo ėjimu tenka su liūdesiu konstatuoti, kad dėl prastos kortų pasiūlos nieko vertinga negali nuveikti. Tuo tarpu oponentui sulaukus savo eilės, vertingos ir lengvai pasiimamos kortos pasipila viena po kitos.

Ir vis dėlto, nors nesu archeologijos žinovas, manau, kad šioje garbingoje veikloje sėkmė taip pat lemia nemažai. Tad visiškai priimu ją ir žaidime, juolab, kad kiekvienos partijos metu azartas ir įtampa neapleidžia iki paskutinės akimirkos. „Tėbus“ rekomenduoju visiems, ieškantiems smagaus, pernelyg neįpareigojančio, bet įdomia tema pasižyminčio ir puikiai pagaminto stalo žaidimo visai šeimai.

5 S įvertinimas:
  • Strategija: 3 iš 5
  • Sėkmė: 4 iš 5
  • Socialumas: 3 iš 5
  • Sudėtingumas: 2 iš 5
  • Smagumas: 4 iš 5 

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą