2017 m. vasario 5 d., sekmadienis

„Pandemic Legacy”: kodėl šis stalo žaidimas įsitvirtino topų tope?


Prieš įsigydamas stalo žaidimą visada apsilankau didžiausiame šio hobio portale „Board Game Geek“ ir pasitikrinu, ką apie mane dominantį produktą mano kolegos iš viso pasaulio. Čia pateikiami žaidimų įvertinimai ir reitingas, kurio viršūnėse prieš kurį laiką įvyko tam tikrų pokyčių: pirmojoje „gykų“ sąrašo pozicijoje įsitvirtino žaidimas „Pandemic Legacy: Season 1“. Taigi klausimas: kodėl? Ar tikrai šis kūrinys vertas vadintis geriausiu?


Mano atsakymas: WOW! Kelis mėnesius trukusi kampanija, per kurią dviese įveikėme „Pandemic Legacy“, buvo viena iš įdomiausių su stalo žaidimais susijusių patirčių iki šiol. Šis kūrinys tikrai vertas visų pagyrų, kurias jam skiria entuziastai iš viso pasaulio. Taigi pažvelkime, kas čia yra ir apie ką.

Dviem – keturiems žaidėjams skirtas „Pandemic Legacy: Season 1“ yra kooperacinis stalo žaidimas. Žaidėjai čia nerungtyniauja tarpusavyje, bet veikia kaip viena komanda, derindami ir koordinuodami veiksmus, kad įveiktų iššūkius, kuriuos jiems pateikia pats žaidimas. O iššūkis toks: pasaulyje staiga ima plisti neregėtos pavojingos ligos. Žaidėjai – tarptautinė ekspertų komanda, - kuriai patikėta užduotis užkirsti kelią mirtiniems virusams ir išgelbėti žmoniją.

Žaidimo lenta vaizduoja pasaulio žemėlapį ir didžiuosius miestus, kuriuose plinta
pavojingos ligos

Šios pramogos pagrindas – 2007 m. pasirodęs stalo žaidimas „Pandemic“. Tiems, kas esate jį bandę, nebus sudėtinga perprasti ir „Pandemic Legacy“: taisyklės ir žaidimo mechanika yra lygiai ta pati. Kiekvienas žaidėjas valdo po personažą, pasižymintį tam tikrais unikaliais gebėjimais. Čia rasime tą patį mediką, galintį greitai kovoti su virusais užkrėstuose miestuose, mokslininką, gebantį greičiau sukurti vaistus nuo ligų, tyrėją, kuriai gerokai paprasčiau dalintis informacija apie užkratus su kitais žaidėjais, ir kitus, žinomus bei dar nematytus personažus.

Viena iš žaidimo veikėjų

Kiekvieną ėjimą žaidėjas atlieka veiksmus – keliauja iš vienos pasaulio vietos į kitą, gydo gyventojus, keičiasi veiksmų kortelėmis su kitais žaidėjais ir pan. Ėjimo pabaigoje verčiamos specialios infekcijos kortos, rodančios, kuriuose miestuose toliau plinta ligos. Užkratus vaizduojantys kubeliai padedami ant lentos, o žaidėjai turi atidžiai sekti, kad jų viename mieste nesusikauptų per daug – tokiu atveju užkrėstoje vietovėje gali kilti ligos proveržis, paskleidžiantis mirtiną infekciją aplinkiniuose miestuose.

Keli proveržiai – ir žaidimas pralaimėtas. Žaidėjai taip pat pralaimi, jei kurio nors viruso pasaulyje pasklinda tiek, kad visi tos ligos kubeliai padedami ant lentos. Pralaimima ir nespėjus įvykdyti žaidimo užduočių iki kol išeikvojama visa žaidėjų kortų kaladė.

Tačiau „Legacy“ versija nuo savo pirmtako skiriasi tuo, kad žaidimas nesibaigia sužaidus vieną partiją. Žaidėjai čia dalyvauja kampanijoje, ir kiekvienos partijos eiga bei rezultatai turi įtakos partijoms ateityje. Ilgalaikiai žaidimo efektai pažymimi užklijuojant lipdukus lentoje ir ant kortelių. Pavyzdžiui, jei mieste įvyko ligos proveržis, tai turės pasekmes visai likusiai kampanijai: šalia miesto užklijuojamas lipdukas, žymintis kylančią paniką. Kaskart, kai tame pačiame mieste įvyksta kitas protrūkis, panikos lygis auga – į tokį miestą žaidėjams tampa vis sunkiau patekti, kas gali gerokai apsunkinti kovą su ligomis.

Dalis miestų jau ėmė panikuoti - padėtis juose negerės iki pat kampanijos pabaigos

Kampanijos metu žaidėjų valdomi personažai gali įgyti naujų savybių, kurios taip pat pažymimos atitinkamu lipduku personažo kortelėje. Personažai čia gali ir žūti – tokiu atveju, veikėjo kortelė paprasčiausiai suplėšoma ir išmetama. Taip, teisingai supratote – tikra šventvagystė stalo žaidimų entuziastams, bet taip jau yra šiame žaidime. Visi pokyčiai – ilgalaikiai ir negrįžtami.

Tokiu būdu per visą kampaniją žaidimo lenta ir inventorius nuolat keičiasi. Čia, ko gero, ir yra vienintelis „Pandemic Legacy“ trūkumas – šį stalo žaidimą įmanoma „išžaisti“. T.y. tai neišvengiama: pasibaigus kampanijai žaidimas tampa kone bevertis, nes norint pradėti viską iš naujo (tik kažin, ar vėliau bus taip pat įdomu), reikėtų įsigyti visiškai naują žaidimo dėžę. Būtent ši aplinkybė lėmė, kad kurį laiką į „Pandemic Legacy“ žiūrėjau gana skeptiškai – koks čia smagumas leisti pinigus stalo žaidimui, kurį galiausiai teks išmesti. Tačiau dabar, jį „perėjęs“, atsakingai pareiškiu – šis stalo žaidimas vertas kiekvieno euro.

Bene įdomiausias žaidimo aspektas yra tai, kad jis turi savo naratyvą. „Pandemic Legacy“ kampanija suskirstyta į dvylika mėnesių – arba dvylika žaidimo partijų. Tiesa, jei pirmuoju bandymu to „mėnesio“ užduočių nepavyksta įvykdyti ir partija pralaimima, žaidėjai gali bandyti dar kartą. Tokiu būdu visą kampaniją sudaro nuo 12 iki 24 (jei jau labai nesiseka) partijų. Tik bijau pagalvoti, kaip turėtų atrodyti žaidimo lenta po maksimaliai ilgos ir tokios nesėkmingos kampanijos.

Žaidimo partijų rezultatai fiksuojami, o visą kampanijos istoriją „pasakoja“ ir paradui „vadovauja“ speciali kampanijos kortų kaladė. Kiekvieno žaidimo mėnesio pradžioje atverčiamos naujos kortelės (tik atidžiai sekite, kas ant jų parašyta, ir kada reikia atversti kitą kortą), kurios nupasakoja, kas vyksta žaidimo pasaulyje, kokios užduotys laukia žaidėjų, ir kaip keičiasi aplinkybės. Kartais tos kortelės reikalaus praplėšti kurį nors slaptą voką ir atitinkamai pakoreguoti žaidimo inventorių ar taisykles. Taip, taisyklių knyga čia taip pat vis papildoma lipdukais su naujomis taisyklėmis, kurios keičiasi kampanijos eigoje. Kartais reikės atidaryti vieną iš slaptųjų dėžučių ir papildyti žaidimą naujais elementais. O kartais... bet ne, daugiau nepasakosiu, kad nesugadinčiau malonumo.


Bene smagiausi žaidimo elementai - laiks nuo laiko atidaromi vokai
ir dėžutės, įnešančios naujų posūkių į žaidimo istoriją ir taisykles.
Juos lupinėdamas jaučiausi kaip vaikas, gavęs dovanų advento kalendorių :)

Tokiu būdu žaidėjai keliauja ir per kampaniją, kur vienos partijos sėkmė ar klaidos gali daryti didelę įtaką vėlesniems žaidimams, ir per intriguojančią „Pandemic Legacy“ istoriją. Visa tai žaidimą paverčia unikalia, kvapą gniaužiančia patirtimi. Iki šiol neteko susidurti su žaidimu, kurio kiekvieną partiją aptarinėtume tarsi mėgstamo serialo seriją, nekantriai laukdami, kas bus toliau. Neretai būdavo sunku atsispirti pagundai žaisti kelias partijas iš eilės – vien tam, kad sužinotume, kaipgi pasisuks žaidimo istorija.

Visa tai sujungę su gana nesudėtingomis, bet giliomis taisyklėmis, sklandžia žaidimo eiga, puikia pagaminimo kokybe galime suprasti, kodėl „Pandemic Legacy: Season 1“ įsiveržė į aukščiausias topų pozicijas. Gaila tik vieno: kad kampanija baigėsi. Tačiau gera žinia yra ta, kad netrukus turėtų pasirodyti antrasis „Pandemic Legacy“ sezonas.


Na, o tiems, kurių dar tik laukia malonumas patirti šį nuotykį – pora draugiškų patarimų pabaigai. Pirma, neskubėkite ir atidžiai viską perskaitykite − ypač veiksmus, kuriuos reikia atlikti partijos pabaigoje. Keli pražiopsoti niuansai gali pernelyg palengvinti arba apsunkinti žaidimą, o atitaisyti klaidas čia ne taip paprasta. Antra, per daug nesukite sau galvos, jei ką nors ir padarysite ne taip. Juk svarbiausia, kad būtų smagu, o smagumą su „Pandemic Legacy“ galiu tvirtai pažadėti.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą